تماس بامن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زمستان 1386 - پخش آنلاین دانلود آموزش موسیقی ردیف
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •  

    1پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانیپژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی 2پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی 3پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی4پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی56پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانیپژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی 7پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی8پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی9پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی1011پژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانیپژوهش درچهارمضراب توسط مؤسسه فر هنگی هنری آوای مهربانی12سلمان سالک قسمت اوّل



    حامدفندرسکی ::: شنبه 86/10/15::: ساعت 6:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    آموزش سنتور-استادمجیدکیانی 

    دستگاه شور

    قسمت اوّل

    1جمله اول درآمداوّلجمله دوّم درآمداوّل 3 جمله سوّم درآمداوّل 4 جمله اوّل دوّم وسوّم د رآمددوّم 5جمله اوّل درآمدسوّم(گوشه کرشمه) 6جمله دوّم کرشمه 7 جمله سوم وچهارم کرشمه 8 جمله پنجم وششم کرشمه 9 جمله اول درآمدچهارم -رهاب 10جمله دوّم وسوّم رهاب 11بخش اول درآمدپنجم-اوج 12بخش دوّم اوج 13 بخش اوّل د رآمدششم 14  بخش دوّم درآمدششم 15 بخش اوّل نغمه اوّل 16 بخش دوّم نغمه اوّل  17بخش سوّم نغمه اوّل 18 بخش اوّل دوّم وسوّم نغمه دوّم  19بخش اوّل ودوّم زیرکش سلمک20ملّانازی! وجمله سوّم زیرکش سلمک 21سلمک22گلریز وجمله گذر 23 مجلس افروز  24 عزّال  25جمله اوّل ودوّم گوشه صفا  26بزرگ  27کوچک وجمله گذر  28دوبیتی  29خارا 30 قجر 31 جمله اوّل گوشه فرود32  جمله دوّم فرود و گوشه حزین 33 جمله سوّم فرود 34 قسمت دوّم: درآمد 35 رهاب 36 چهارتیکّه : تیکه اوّل 37 تیکّه دوّم  38تیکّه سوّم  39تیکّه چهارم  40مقدمه گریلی 41جمله اوّل رضوی 42 جمله دوّم رضوی  43جمله سوّم وچهارم رضوی 44 جمله پنجم رضوی45جمله ششم رضوی 46جمله اوّل شهناز 47 جمله دوّم شهناز48جمله سوّم وچهارم شهناز 49 جمله پنجم وششم شهناز  50جمله هفتم:شهناز کت 



    حامدفندرسکی ::: جمعه 86/10/7::: ساعت 9:31 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    پخش آنلاین سنتوراستادمجید کیانی

    قسمت اوّل

    قسمت دوّم

    قسمت سوّم

    قسمت چهارم

    santoor ostad:majid kiani سنتوراستاد مجید کیانی -قسمت چهارمsantoor ostad:majid kiani سنتوراستاد مجید کیانی -قسمت دوّمsantoor ostad:majid kiani سنتوراستاد مجید کیانی -قسمت اول

    santoor ostad:majid kiani سنتوراستاد مجید کیانی -قسمت سوّم

     



    حامدفندرسکی ::: جمعه 86/10/7::: ساعت 9:30 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    د انلودموسیقی از سایت  www.santoori.com

    Kiani music downloadHabib SamaiMirza_Hosseyngholi_Persian_Tar_Player

    جهت دانلودبقیه آثاراین سایت اینجا کلیک کنید



    حامدفندرسکی ::: جمعه 86/10/7::: ساعت 9:29 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    3- تقسیم بندی موسیقی از نظر فلسفی:  

    موضوع  فلسفه ، هعستی است نه خوبی و بدی . اگر از این دید موسیقی را تقسیم کنیم به دو نوع موسیقی می رسیم:

    موسیقی هنری (عالمانه ، جدی ، اندیشمندانه ، حکیمانه ): موسیقی که در تعریف خود تعادل ، تکرار ، برجستگی ، و ... یعنی خواص یک موسیقی هنری را دارد.

    موسیقی عامه پسند (تفننی، مردم پسند) : همانند یک موسیقی بازاری است که برای جلب مشتری و گیشه اجرا می شود.

    از آنجا که روح ارزشی ما شرقی ها قوی است ، هر چیز را ارزشی می کنیم ، اما این تقسیم بندی را نباید ارزشی تلقی کرد. هر موسیقی جدی حتماً خوب نیست و هر موسیقی پاپ بد نیست . موسیقی دستگاهی یک موسیقی هنری و عالمانه است . اما تمام موسیقی هایی که در این سنت اجرا می شوند هنری نیستند ، هنری بودن آن به شرط آن است که بیان اندیشه ای در آن باشد. بنابراین نوع اجرا مهم است نه نوع موسیقی . به طور مثال غزل به خودی خود عارفانه نیست ، حافظ آن را عارفانه می کند، ولی ممکن است کسی غزلی مبتذل بگوید.

    موسیقی عامه پسند نمی تواند هنری باشد و باید عواملی  را در خود تغییر دهد تا موسیقی هنری شود. اما موسیقی هنری تغییر پذیر است به طوریکه می تواند به صورت عامه پسند اجرا شود. اگر کسی شور را عالمانه اجرا  کند موسیقی جدی اجرا کرده است . به هر جهت ، هر موسیقی که بتواند در دل ما مهر، امید، کوشندگی و حرکت ایجاد کند، می تواند موسیقی خوبی باشد و اگر این کار را نکند، خوب نیست .

    5 -  تقسیم بندی موسیقی از لحاظ علمی :

    علم نظری موسیقی : به تعریف و موضوع موسیقی ، صوت و نغمه ، فواصل ، ملایمتها، وزن ، مقامها، دستگاهها و آوازها و ... می پردازد.

    علم عملی موسیقی : این بخش بسیار مهم است و ما نیز در این مورد ، در فرهنگمان آداب زیبایی شناسی داریم . این بخش به نوازندگی ، آهنگسازی ، بدیهه سرایی ، آداب نوازندگی و یا خوانندگی و ... می پردازد که به صورت شفاهی ادامه پیدا می کند و می توان آن را مکتوب نیز کرد.

     

    تقسیم بندی موسیقی از لحاظ کاربردی :

    موسیقی برای : کودک ، جوان ، فیلم ، مذهبی و عرفانی ، درمان ، ورزش ، نظامی و ... البته برخی از این انواع را نمی توان کاملاً جدا کرد. به طور مثال کودکان در فرهنگ قدیم ما موسیقی خاصی ندارند . آنچه برای رستگاری لازم است در اختیار کودک هم می گذارند و آن را برای کودک ساده نمی کنند. موسیقی را باید از کودکی شنید تا در بزرگی درک کرد . این که گفته می شود موسیقی دستگاهی برای افراد مسن است ، اشتباه است . افراد مسن ما چون در کودکی و جوانی این موسیقی را شنیده اند، در بزرگی نیز از این نوع موسیقی لذت خواهد برد. برای موسیقی فیلم کودکان می توان اثری از موتسارت ، قطعه ای از چهار مضرابهای ردیف و ... گذاشت تا لذت ببرند . از اینکه آن را نفهمند و با آن ارتباط برقرار نکنند نباید ترسید . حتی تجربه نشان د اده است که کودکان به خوبی با موسیقی جدی و هنری رابطه برقرار می کنند.

    در فیلم نیز باید موسیقی مناسب موضوع انتخاب کرد. مثلاً برای فیلمی از مسجد جامع اصفهان ، اثری از موتسارت یا حتی یک موسیقی محلی مناسب به نظر نمی رسد .

    در موسیقی درمانی نیز پزشک نوع موسیقی لازم برای بیمار را تشخیص می دهد . گاهی برای یک بیمار موسیقی پاپ لازم است و گاهی کلاسیک یا ردیف و ... این موسیقی ها همان موسیقی های نقاط مختلف دنیا هستند که در درمان نیز به کار می روند.

     

     

    تقسیم بندی موسیقی از لحاظ آموزشی :

    از لحاظ شیوه آموزش : شفاهی – مکتوب (قدیم – جدید)

    آموزش موسیقی در فرهنگ ما شفاهی است . در حدود 80 سال پیش روش مکتوب به دلیل رابطه با غرب رایج شد که استاد وزیری و استاد صبا پایه گذار این شیوه اند . شیوه شفاهی برای موسیقی دستگاهی ، موسیقی نواحی ایران و ... مناسب است . شیوه های شفاهی حتی در جهان نیز در حال گسترش اند . برای مثال برخی از موسیقیدانهای غربی پیشنهاد آموزش شفاهی موسیقی کلاسیک در یک سال اول آموزش را داده اند . شیوه های مختلف آموزشی هر کدام جایگاه خاص خود را دارند و هیج کدام نباید به طور مطلق رد شوند.

    از لحاظ حوزه های آموزشی : ردیف – نواحی (آموزش در مناطق خود) – کلاسیک

    از لحاظ دوره های آموزشی :

    دوره مقدماتی : دوره ای که شاگردان دست گرفتن ساز ، مضراب، کوک کردن و ... را یاد می گیرند . این دوره شبیه دبستان و دوره آموختن خواندن و نوشتن است .

    دوره متوسط : در این دوره شاگرد به فراگیری یک دوره مقامها یا دستگاهها و آوازها می پردازد.

    دوره عالی : در این دوره به کیفیتها و حالتها پرداخته می شود و یا تکمیل دوره های قبل است . در اینجا از لحاظ نحوه تفکر: قدیم (سنتی) – جدید (غربی )

    برای آموزش هنرهای سنتی ، به تفکر سنتی نیاز است . امروزه تفکرها جدید شده است و استاد و شاگرد رابطه زیادی ندراند. در قدیم شاگرد اطاعت کننده استاد بوده و با عشق و مهر از استاد پیروی می کرده است . امروزه با شیوه های جدید مراحل عالی ردیف را نمی توان گذاند . شاگردان برای دوره های عالی مربی ندارند و خودشان زیبا شناختی را تجربه می کنند . ممکن است در این راه درست بروند ولی اکثراً بیراهه می روند و شیرین نواز می شوند.

     

    ب – طبقه بندی موسیقی کنونی ایران :

    1- موسیقی نواحی مختلف ایران (مقامی و آیینی ) :

    برخی از موسیقی های نواحی ایران ، هنری و برخی عامه پسند و حتی مبتذل نیز هستند.

    1-موسیقی دستگاهی (سنتی)

    3-  موسیقی کلاسیک (بین المللی)

    4- موسیقی ترکیبی (ملی):

     

    این موسیقی را استاد وزیری پایه گذاری کرده است . در انتخاب گامها، ارکستراسیون ، تئوری ، سازشناسی و ... از موسیقی غرب استفاده می شود اما آهنگها حال و هوای ایرانی دارند و با سازهای ایرانی و سازهای اروپایی مدرن اجرا می شوند. در این ترکیبها امکان دارد موسیقی عامه پسند به وجود بیاید که امروزه نیز بیشتر موسیقی های ترکیبی از این نوعند.

    5- موسیقی پاپ (مردمی) :

    در تقسیم بندی فلسفی، این موسیقی جزء موسیقی عامه پسند است. رایج شدن موسیقی پاپ در ایران باعث توجه بیشتر به موسیقی نواحی و دستگاهی (جدی) شده است ، اما انواع موسیقی ترکیبی که خود نیز اغلب عامه پسند هستند، بعد از رایج شدن موسیقی پاپ ، طرفداران کمتری پیدان کرده اند . وقتی یک موسیقی مد باشد، با آمدن موسیقی عامه پسند جدیدتر، پسندها از روی مد تغییر می کند و تیراژ موسیقی قبلی کمتر می شود. به نظر نگارنده اگر هر نوع موسیقی کار خود را انجام دهد و موسیقی سالم (غیر مبتذل) در هر نوعی ارایه شود، کارهای جدی تر جایگاه بهتری پیدا می کنند و بیشتر درک و حفظ می شوند.

     

    6- موسیقی مذهبی :

    نوحه ها ، تغزیه ، روضه و ... بسیاری از موسیقی های مذهبی گرایشهای عامه پسند دارند و برخی جدی اند . از نظر ارزشی نیز برخی از این نوع موسیقی ها ، زیبا نیستند.

    و از طرفی تقسیمهای انجام شده را گاهی نمی توان کاملاً از هم جدا کرد . مثلاً بخشی از موسیقی نواحی مختلف ایران مذهبی هستند و موسیقی دستگاهی نیز گاهی حالتی دعا گونه و مذهبی دارد.

     

    منبع:سایت خانه موسیقی

     



    حامدفندرسکی ::: جمعه 86/10/7::: ساعت 9:28 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 27
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :82655

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودمتماس بامن <<
    زمستان 1386 - پخش آنلاین دانلود آموزش موسیقی ردیف
    حامدفندرسکی
    آشنایی باشیوه ردیف نوازی موسیقی دستگاهی ایران

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    زمستان 1386 - پخش آنلاین دانلود آموزش موسیقی ردیف

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<