تماس بامن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زمستان 1386 - پخش آنلاین دانلود آموزش موسیقی ردیف
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • تقسیم بندی انواع موسیقی در ایران
    سه شنبه 8 شهریور 1384  ساعت 1:28:00 PM
    سایت خانه موسیقی -  سرویس مقاله نسخه‌ی چاپ 

    مجید کیانی

     یکی ازمشکلات موسیقی امروز ما عدم وجود تقسیم ، تعریف و دسته بندیهای موسیقی است . به طور کلی موسیقی ایران از دیدگاه برخی از موسیقدانهای ایرانی به دو نوع تقسیم می شود: یکی موسیقی عامیانه که شامل موسیقی ردیف دستگاهی ، موسیقی نواحی مختلف ایران و موسیقی مذهبی و آیینی است ، و دوم موسیقی هنری که شامل موسیقی کلاسیک بین المللی و موسیقی ملی است . اما این نگاه ، نظر موسیقی شناسان قرن نوزدهم اروپاست که موسیقی را به دو دسته تقسیم می کرده اند: موسیقی عامیانه شفاهی که بیشتر از شرق به اروپا رفته است، که آن موسیقی پس از قرن 14 و 15 مکتوب شد و در قرن 16 یعنی دوره رنسانس ، باخ آن را به موسیقی هنری تبدیل کرد و نوع دوم موسیقی ، موسیقی هنری است . به دلیل این تقسیم بندی ، غرب موسیقی فرهنگهای دیگر را به دلیل شفاهی بودن هارمونی نداشتن و ... عامیانه تلقی می کند و هنری نمی داند . در حالی که از نظر علم اتنوموزیکولوژی این نظر قابل قبول نیست . زیرا موسیقی بسیاری از نقاط مختلف ایران ویژگیهای زیبا و هنری دارد که کاملاً بر همه روشن است.

    اگر چه امروزه نیز برخی معتقدند موسیقی «ردیف» ابتدایی و عامیانه است، اما با مطالعه می توان اثبات کرد که این موسیقی علمی، با شکوه ، با معنا و هنری است و جایگاه خاصی در بین موسیقی فرهنگهای مختلف دارد. در یک بررسی می توان متوجه شد که در ایران علم نظری موسیقی ما از زمان فارابی و ابن سینا وجود داشته است. موسیقی ما بعد از اسلام به موسیقی مقامی تبدیل شد و در اوایل دوره قاجار با تغییاتی به موسیقی ردیف تبدیل گشت. این بدین معناست که ما دوره های مختلف ، سبکها و انواع مختلف موسیقی نیز در کشورمان داشته ایم .

    به طورکلی دیدگاه گذشته غرب در مورد تقسیم موسیقی شرق صادق نیست . زیرا فرهنگ شرقی دو یا چند نوع موسیقی خاص خود را دارد که نوع جدی و هنری آن کاملاً با فرهنگ موسیقی هنری کلاسیک غربی یا بین المللی متفاوت است . بنابراین بهتر است با توجه به روشهای علمی ، تجربی و مشاهده فرهنگهای شرقی موجود ، به بررسی و تحقیق پرداخت و انواع موسیقی ایران را پس از شناخت، تقسیم بندی و حتی الامکان تعریف ، توصیفق و مقایسه کرد.

     

    الف : موسیقی ایرانی می تواند از لحاظ مختلف تقسیم شود:

    از لحاظ جغرافیایی : موسیقی نقاط مختلف ایران .

    از لحاظ تاریخی : دوره های مختلف موسیقی

    از لحاظ ارزشی : بد و خوب بودن موسیقی ، در هر مکان و هر دوره ای

    از لحاظ فلسفی : تقسیم موسیقی آن طور که هست ، هنری و عامه پسند .

    از لحاظ علمی : شامل علم نظری و علم عملی موسیقی .

    از لحاظ کاربردی : کاربردهای متفاوت موسیقی مثل موسیقی فیلم ، کودک و ...

    از لحاظ آموزشی : انواع روشهای آموزش موسیقی .

    1- تقسیم بندی موسیقی از لحاظ جغرافیایی :

    موسیقی در دنیا می تواند به طور کلی به موسیقی اروپا ، آفریقا، اقیانوسیه ، آسیا و آمریکا (شمالی ، جنوبی) تقسیم شود . موسیقی آسیا نیز به نوبه خود می تواند به موسیقی خاور دور ، خاور میانه و آسیای مرکزی تقسیم شود. در مکتبهای قدیم ، موسیقی خاورمیانه 4 کانون بزرگ موسیقی داشته است : مصر ، لبنان ، عراق و ایران . موسیقی ایران نیز به موسیقی نواحی مختلف مانند لرستان ، سیستان و بلوچستان ، خراسان ، مازندران ، گیلان و ... تقسیم می شود که هر کدام قابل تقسیم به مناطق کوچکتر هستند. به طور مثال موسیقی خراسان به موسیقی شمال خراسان ، موسیقی تربت جام و ... تقسیم می شود.

     

    2- تقسیم بندی موسیقی از لحاظ تاریخی :

    موسیقی قبل از اسلام : آن طور که در مقاله های پژوهشسی و کتابها مشاهده می شود ، موسیقی ایران قبل از اسلام شامل 7 خسروانی ، 30 لحن و 360 دستان بوده است .

    موسیقی بعد از اسلام : به نظر می رسد خسروانی ها در دوره بعد از اسلام تغییر نام میدهند و به موسیقی مقامی تبدیل می شوند. 12 مقام مشهور 6 اواز ، 24 شعبه و تعدادی دستان در دوره بعد از اسلام موجود بوده اند .

    موسیق معاصر : از اوایل قاجار (که تاریخ دقیق مشخصی ندارد) موسیقی مقامی به موسیقی ردیف تبدیل می شود که شامل 7 دستگاه و 5 آواز است . مجموع آنها همان 12 ، یعنی 12 مقام گذشته است . موسیقی ردیف در واقع همان مقامهای جهان اسلام است که امروزه نیز همچنان مورد استفاده اند.

    در دوره های مختلف تاریخی می توان به سبکهای مختف نیز از لحاظ تقسیم بندی موسیقی پرداخت . اما بدیهی است که در شرق ، همچنین ایران ، سبکها همانند سبکهای موسیقی غرب شکل نمی گیرد چون تفکر شرق همانند غرب نیست . شرق آنچنان به دنبال تغییر و تحول و دگرگونی نیست ، بلکه انگار می خواهد یک سبک موسیقی را به کمال برساند و این کمال را نیز اول در خود شخص هنرمند و موسیقیدان جستجو می کند.

    3- تقسیم بندی موسیقی از لحاظ ارزشی :

    در زندگی روزمره و در صحبتهایی که با هم می کنیم ، بیشتر با خوب و بد سر و کار داریم و خوبی و بدی بخش مهمی از زندگی ما را گرفته اند . اما این خوب و بدها عقلی یا منطقی به نظر نمی رسند ، بلکه فقط احساسها و هیجانهای شخصی است و متاسفانه اغلب غرض آلود هم هست . اگر موضوع بخواهد راه درست علمی خود را بیابد نیازمند دانستن مسائل دیگری است ، از جمله :

    از لحاظ منطق : به حق و باطل و درست و نادرست می پردازد . متدلوژی و روش کار و تحقیق امروز ما غربی است اما گذشتگان ما همانند فارابی ، ابن سینا ، مراغه ای و ... علم منطق می دانستند و مسائل را از طریق آن اثبات می کردند و به حق و باطل آن می رسیدند کسی که بخواهد اینگونه حق و باطل را بگوید ، باید علم حکمت بداند و به عنوان حکیم خوبی و بدی چیزی را بیان کند .

    از لحاظ احلاق : به خیر و شر و پسندیده و ناپسند می پردازد و برای ما شرقی ها اهمیت زیادی دارد . تمام ادبیات ما هنرش را صرف پند دادن کرده است تا اخلاقمان را پسندیده کنیم . موسیقی ما نیز با مهر با ما سخن می گوید که آزادیمان را به دست آوریم ، از دنیا توقع نداشته باشیم و ...

    از لحاظ زیباشناسی : به زشت و زیبا و ملایم و ناملایم می پردازد زیباشناسی علم است نه سلیقه شخصی. ابتدا باید زیبایی را تعریف کرد و سپس امری مانند موسیقی را زیبا یا نازیبا دانست .

    امروز ما از لحاظ تقسیم بندی ارزشی نیازمندحکیم در زمینه موسیقی هستیم تا بتوانیم ارزشهای موسیقایی را پیدا کنیم ، افرادی ماننداستادان قدیم که با وجود اینکه در مورد یک موسیقی فقط خوب یا بد می گفتند ، اما نوع بیانشان آگاهانه و حکیمانه بود. حکمت طبق آنچه در کتب قدیم ، آمده است پیامبری است، حق و باطل را تشخیص می دهد و وسوسه و الهام را از هم جدا می کند.

     

    ادامه د رقسمت دوم همین یادداشت

    حامدفندرسکی ::: جمعه 86/10/7::: ساعت 9:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    تفاوت تکرارباتمرین

     

    درس اسراراست نقش جان تو      درس نه،تعلیق نه،تکرارکن

     

     

    یکی ازاصول شیوه ردیف نوازی تکراراست.ازآنجائی که زبان موسیقی ردیف نوازی زبان اسراراست،نکا ت ظریف ومعنوی دراین شیوه اکتسابی نیست ،وتنها هدایت شدنی است.

    شیوه زیبا نواختن ونحوه بیان گوشه ها،ازراه تمرین حا صل نمی شود.زیرا تمرین بیشتریک عمل فیزیکی وآماد ه شد ن برای بعداً ویا آیند ه تلقی می شود.

    درحالی که موسیقی همیشه درزمان حال صورت می گیرد.از همان موقعی که یک هنرجو یا شاگرد درس اوّل وحتّی جمله اوّل را به صورت درس فرامی گیرد ،وآن را اجرامی کند ،درحقیقت درآن لحظه او دارد یک موسیقی اجرامی کند وآینده درآنجا وجود ندارد، وهرزمان دیگری هم آنها رااجرا کند باز زمان حال است.

    بنا براین موسیقی نمی تواند اجرا شود ولی درزمان حال آماده برای شنیدن نباشد.وباهدف آماده شدن برای بعد انجام شود.واگر با این هد ف اجرا شود هنر جو اصلا نمی تواند از اجرای خودش لذت ببرد و به حالت گفتگوئی موسیقی توجّه کند. واین گونه اجرا برایش مثل تکلیف وعملی خسته کننده می شود.

    درتمرین هنرجو به دنبال سریع تر نواختن ویا بدست آورد ن تکنیک ها ومهارت ها ی فیزیکی اجرائی  وافزودن تزئینا ت است.دراین روش یک اعتماد به نفس ومهارت موقتی هم به د ست می آورد که بعد ازمدّت کوتاهی نقصا ن درتمرین  دوباره مثل اوّل می شود وتمام مهارت هایش را از دست می دهد. درواقع او ، وابسته به تمرین میشود.

    پس یک هنرجوباید بیاموزد که چطورموسیقی را د رلحظه وزمان حا ل باتمام تغییراتش اجرانماید ،وموسیقی را با همان توان واحساسی که در این لحظه در اوهست اجرا نماید،وهمچنین نغمات را باوسعت د رنحوه بیان درزمان حال تجربه نماید.

    ازدیگر تفاوت های تکراربا تمرین می توان این نکته مهم راگفت که هنرجو دراین روش ازاجرای خودش راضی نیست ومدام آرزومند است که آنهارا بهتر اجراکند وبدین طریق رنج می برد. اما در روش تکرار ، شاگرد یا استاد موسیقی ، درلحظه اجرا  وبعد از اجرا کاملاً از اجرا رضایت دارد.چون او باهد ف معنوی گوشه ها را اجرامی کند واجرای خود را کاملاً جدی محسوب می کند. وفرصت دیگری را برای شنید ن ،درک ولذ ت معنوی برد ن نمی بیند، انگار در برابردیگران کنسرت اجرا کرد ه است. اودیگر خود را نمی بیند که یک استادهست یا یک شاگرد  مبتدی ، برایش زیبایی نغمات وگفتگوی موسیقی مهم است. بنا براین فرهنگ شکر در این شیوه به درستی مشاهده می شود.

    هرزمان اجرای موسیقی چنین  باشد کسب کرد ن چیزهایی که اکتسابی نیستند به راحتی صورت می گیرد .حتا تکنیک ها ومهارت های اجرایی هم به سرعت به د ست می آیند، وهیچگاه با کمبود تکرار افت نمی کنند.

     

     

     

     



    حامدفندرسکی ::: جمعه 86/10/7::: ساعت 9:4 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <   <<   6      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 15
    بازدید دیروز: 25
    کل بازدید :82435

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودمتماس بامن <<
    زمستان 1386 - پخش آنلاین دانلود آموزش موسیقی ردیف
    حامدفندرسکی
    آشنایی باشیوه ردیف نوازی موسیقی دستگاهی ایران

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    زمستان 1386 - پخش آنلاین دانلود آموزش موسیقی ردیف

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<